C&A waarschuwt voor knelpunten bij levering bio-katoen
Voor C&A Europa, dat zich al sinds 10 jaar voor de bevordering van de teelt van bio-katoen inzet, is het een bijzondere uitdaging om tegen deze achteruitgang in te gaan.
Thorsten Rolfes, Head of Corporate Communications Europe, licht toe: "Wij bevinden ons nu op een kritiek punt waarop de vraag naar bio-katoen de beschikbaarheid overtreft. De daarmee gepaard gaande onzekerheid over de beschikbaarheid dreigt langlopende investeringen in bio-katoen in gevaar te brengen."
Nadat de productie van bio-katoen in de hele wereld nog tot en met het jaar 2011 continu steeg, zijn de oogstopbrengsten in de daaropvolgende tijd met 8 procent gedaald. Ondanks het feit dat gelijktijdig 50 procent van de producerende landen de productie van bio-katoen verhoogde. De redenen hiervoor zijn onder andere de beperkte kennis van biologische teeltmethoden en de ontbrekende samenwerking van de gemeenschappen.
Om de aandacht op deze problematiek te vestigen, publiceert C&A nu de brochure 'Let's take Bio Cotton to everyone every day'. Deze informeert uitgebreid over de meerwaarde en de actuele uitdagingen van de teelt van bio-katoen en wijst daarbij op de kansen voor alle betrokkenen langs de mondiale leveringsketen. Volgens C&A dragen hier de textielhandelsondernemingen een buitengewone verantwoordelijkheid.
"Merkbedrijven spelen een sleutelrol bij de ontwikkeling van bio-katoen als duurzame hulpbron. Hoewel reeds enkele bedrijven actief geworden zijn, toont de bevoorradingscrisis aan dat er nog veel meer gedaan moet worden. Samenwerking is daarbij het centrale trefwoord - de samenwerking met experts, gemeenten en regeringen ter plaatse levert een belangrijke bijdrage aan de ontplooiing van het volledige potentieel van bio-katoen", aldus Rolfes. "Maar niet alleen in de productielanden, ook op de afzetmarkten kunnen ondernemingen iets bewerkstelligen doordat ze hun klanten voor het thema 'bio-katoen' sensibiliseren. Onze ervaring toont aan dat het zeker mogelijk is om bewustzijn te creëren om aan de vraag te voldoen en tegelijkertijd winst te maken."
C&A is momenteel de grootste afnemer van bio-katoen en heeft in het boekjaar 2013 meer dan 100 miljoen producten van bio-katoen verkocht - nog maar eens een duidelijke stijging tegenover het jaar daarvóór. Daarmee bedraagt het aandeel van bio-katoen in de gehele katoencollectie 38 procent. Het verwerkte bio-katoen dat zonder gebruikmaking van pesticiden en kunstmatige meststoffen gecultiveerd wordt, is voor 75 procent afkomstig van door C&A Foundation ondersteunde boerderijprojecten - daarvan profiteren ongeveer 60.000 boeren in India. Centraal bij de sociale - en milieuprogramma's staan de gemeenten in de landbouwgebieden om een verbetering van de levensomstandigheden van de daar werkende katoenboeren tot stand te brengen. Zo worden er onder andere projecten voor de druppelirrigatie en voor de beschikbaarstelling van bio-zaad gerealiseerd en worden er scholingen voor de boeren en andere partners van de leveringsketen van bio-katoen doorgevoerd.
In dit teken staat ook 'CottonConnect', een onafhankelijke onderneming die C&A met Textile Exchange en de Shell Foundation als partners opgericht heeft. Het doel van 'CottonConnect' bestaat erin, door de samenwerking met 22 textieldetailhandelaars en modemerken de leveringsketens voor katoen duurzamer vorm te geven. Hierbij worden alle behaalde winsten uitsluitend geherinvesteerd.
Als bedrijfsdoel op lange termijn streeft C&A ernaar tegen het jaar 2020 de complete katoencollectie uit duurzame teelt te halen. Gelijktijdig ondersteunt de C&A Foundation een reeks initiatieven ter bevordering van de bio-teelt en ter verbetering van de levensomstandigheden van de boeren. In samenwerking met CottonConnect organiseerde de stichting onlangs de eerste Organic Cotton Roundtable in India als 'Call to Action' om de betrokken belangenbehartigers samen te brengen en de achteruitgang van de productie tegen te gaan.
Voor meer informatie: www.c-en-a.be/biocotton