Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitschakelen snelwegverlichting kost eerst juist geld

Het uitschakelen van de verlichting langs de snelweg levert in eerste instantie geen financiƫle besparing op, maar kost juist geld. Rijkswaterstaat is tonnen kwijt aan aannemers die het licht handmatig inschakelen bij wegwerkzaamheden en grote ongevallen.

Door het uitschakelen van de verlichting wil Rijkswaterstaat tot 2020 35 miljoen euro besparen. De maatregel ging in op 1 september. Nu blijkt dat het uitschakelen van de verlichting jaarlijks weliswaar zo'n 600.000 euro oplevert, maar dat het handmatig inschakelen van de verlichting minimaal 2 miljoen euro kost.

Handmatig

Het probleem speelt op de helft van de snelwegen waar het licht 's avonds laat en 's nachts uitgaat. Rijkswaterstaat kan daar niet de verlichting centraal bedienen. Op plekken waar wegwerkzaamheden plaatsvinden of grote ongelukken zijn gebeurd, schakelen aannemers het licht handmatig in.

De rekeningen die ze daarvoor naar Rijkswaterstaat sturen, lopen flink op. Uit documenten in bezit van het AD blijkt dat ambtenaren van de dienst al voor het besluit om de verlichting op de snelwegen 's nachts uit te zetten, vraagtekens hebben geplaatst bij de besparing die de maatregel zou opleveren.

ANWB

Woordvoerder Hans van der Togt zei op Radio 1 dat het gaat om onvoorziene aanloopkosten. "Om de verlichting uit te schakelen, moet een aannemer met zijn auto naar een locatie langs de snelweg. Hij moet daar een schakelkast opzoeken en een aantal knoppen omzetten. Dat kost geld."

Rijkswaterstaat is bezig met het aansluiten van de verlichting op verkeerscentrales zodat de verlichting vanuit daar kan worden bediend. "Dat is naar verwachting halverwege dit jaar klaar en dan zijn die kosten ook van de baan", zegt Van der Togt. "Die centrale schakeling kost ook weer acht ton. Als je de kosten bij elkaar optelt levert de maatregel na een aantal jaar toch geld op."

Volgens de ANWB was het logischer was geweest als de technologie eerst was geregeld en de maatregel pas daarna was ingegaan.

21:00 uur

Op het uitschakelen van de verlichting kwam veel kritiek vanwege de veiligheidsaspecten. Later bleek dat de kans op ongelukken mogelijk groter is dan Rijkswaterstaat had verwacht. Daarop besloot minister Schultz dat de lampen pas om 23:00 uur uitgaan in plaats van 21:00 uur.

Volgens Rijkswaterstaat zijn er niet meer ongelukken gebeurd sinds de verlichting 's avonds en 's nachts uitgaat.

Bron: NOS Nieuws
Publicatiedatum: