Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Beter om meer energie in de markt te stoppen"

Bio-geitenhouder Verhoeven wil groeien zonder schaalvergroting

"Veel biologische geitenhouders kunnen en willen niet groeien in het aantal dieren." Geitenhouder en voorzitter van de Organic Goat milk Cooperation, Gerrit Verhoeven, vertelt over kansen voor meer rendement zonder meer dieren, verwaarding en marktkansen voor geitenmelk.

Verhoeven heeft een biologisch melkgeitenbedrijf met 1100 geiten in het Brabantse Biezenmortel. Hij is voorzitter van de in 2009 opgerichte Organic Goat milk Cooperation. Die coƶperatie telt 22 biologische geitenhouders in Nederland en Belgiƫ. Verhoeven: "Veel biologische geitenhouders kunnen niet uitbreiden. De dieren hebben ruimte nodig voor weidegang. Daardoor zijn we gebonden aan een bepaalde omvang van het bedrijf. Bovendien willen veel biologische boeren niet groeien in omvang van het aantal dieren."


Meer rendement

"Mijn grootste vraag bij de start van Vooruit met de Geit was: "Hoe vergroot ik het rendement van mijn bedrijf zonder te groeien in het aantal geiten? Het antwoord dat tijdens de sessies naar boven kwam was: "Ga verderop in de keten kijken naar kansen om meer waarde uit de melk te halen." Door gesprekken met mensen binnen en buiten de sector is het me duidelijk geworden dat je de energie die je anders in meer geiten zou steken veel beter in de markt kan stoppen."

Verantwoordelijk voor kwaliteit

De geitenhouder uit Midden-Brabant: "Mensen in de agrarische sector denken vaak: 'Zodra mijn product van het erf is, moet de volgende maar zien wat hij ermee doet.' Maar als je echt verantwoordelijkheid voor je product neemt, zoals het streven naar hoge kwaliteit en toezicht op de biologische productie, dan levert de melk ook meer op."

Consument en boer

Een ander advies dat ook bij Vooruit met de Geit aan de orde kwam, is: 'Biedt consumenten meer belangrijke informatie over de voordelen van de melk en de productie.' Verhoeven benadrukt: "De productie van biologische geitenmelk is goed voor dier, mens en omgeving; het is eerlijk en gezond. Vaak weet de consument dat nog niet. Daar willen we de consument meer bewust van maken. We moeten zorgen dat de relatie tussen de boer en de consument goed is."

Adopteer een Geit

Als voorbeeld noemt Verhoeven de actie Adopteer een Geit van ontwikkelhulporganisatie Oxfam Novib. Donateurs schenken een geit aan mensen in Bangladesh. Verhoeven vertelt dat de sector ook geiten heeft geschonken. Daarnaast biedt de bijbehorende campagne allerlei mogelijkheden om producten op basis van geitenmelk onder de aandacht te brengen.

De Keten

Verhoeven: "De keten is alleen faciliterend. Wij moeten ervoor zorgen dat er altijd voldoende melk bij de verwerker is en dat er altijd melk beschikbaar is voor de handelaren. Daarnaast willen we het eenvoudiger maken om geitenproducten aan te bieden bij winkels. Ik ben ervan overtuigd dat er in de toekomst nog steeds een goede boterham te verdienen is voor biologische bedrijven met 500 tot 600 geiten. Zeker als de producten goed in de markt worden gezet en de boer de meerwaarde kan overbrengen op de consument."
Publicatiedatum: