Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Social media op werkvloer: jurisprudentie groeit

Uitingen op social media spelen steeds vaker een rol in geschillen tussen werkgever en werknemer. Dat resulteert in jurisprudentie, waaruit blijkt dat rechters waarde hechten aan een goed opgesteld en uitgevoerd social media beleid. Hoewel steeds meer werkgevers overgaan tot het opstellen van een dergelijk beleid, blijft het gebruik van social media een grijs gebied. Reden voor BW7 om op 19 september aanstaande een bijeenkomst rond het thema Social Media en Arbeidsrecht te organiseren.

"Het is voor werkgevers en HR-managers belangrijk op de hoogte te zijn van de lijn die door rechters gevolgd wordt ten aanzien van social media in arbeidsrechtzaken, zodat zij een goede inschatting kunnen maken van de risico's", aldus Elly Huijs, arbeidsjurist bij BW7. Social media kan bijvoorbeeld een rol spelen in ontslagzaken, wanneer een arbeidsongeschikte werknemer via een 'post' op Facebook of Twitter aangeeft op het terras aan de wijn te zitten of mee te lopen in een marathon. "Doordat de jurisprudentie op dit gebied groeit, worden de voorwaarden waaronder de werkgever deze informatie kan gebruiken, steeds duidelijker. Zo mag de werkgever in dit soort gevallen onder bepaalde voorwaarden overgaan tot loonopschorting, stopzetten van het loon of zelfs ontslag. Tijdens de bijeenkomst op 19 september leggen we op praktische wijze uit hoe werkgevers om kunnen gaan met dit soort kwesties", aldus Huijs.



Social media kan ook op een andere manier invloed hebben op de werkvloer. "Een geschil tussen werkgever en werknemer kan in de praktijk escaleren door het gebruik van social media. Bijvoorbeeld doordat een werknemer negatieve of discriminerende berichten over collega's of de werkgever op Twitter of Facebook plaatst." Er zijn echter grenzen aan hetgeen een werknemer op social media mag plaatsen. In de jurisprudentie is bepaald dat de vrijheid van meningsuiting wordt begrensd door de zogenaamde norm van 'goed werknemerschap', een norm die wordt ingevuld door beginselen van zorgvuldigheid en redelijkheid en billijkheid. Huijs: "Een duidelijk opgesteld en gecommuniceerd social media beleid kan in de praktijk veel problemen voorkomen. Zo zal een werknemer minder snel overgaan tot het posten van eerdergenoemde berichten, indien hij zich bewust is van de gevolgen, zowel voor werkgever als voor werknemer zelf. En ook een rechter hecht hier waarde aan, mocht het onverhoopt tot een rechtszaak leiden."

Jeroen Bergen, Managing partner bij de Primatch HR groep, gaat tevens in op het gebruik van social media tijdens de werving- en selectieprocedure. "Een grote meerderheid van de Nederlandse bevolking is actief op social media. Dat biedt, nog meer dan vijf jaar geleden, de mogelijkheid om een online check van kandidaten uit te voeren", aldus Bergen. Maar hoe kan een kandidaat op social media worden gescreend en kan een kandidaat, of een werknemer, geconfronteerd worden met hetgeen er is gevonden op het internet? Bergen: "Het is van belang de gevolgen van de gevonden informatie niet uit het oog te verliezen en daarnaast de bron te controleren. Ook zouden werkgevers erbij stil moeten staan wat kandidaten eigenlijk over hen kunnen vinden: de truck werkt immers ook andersom."

Deelnemers van de bijeenkomst kunnen hun arbeidsjuridische vragen op voorhand aan de sprekers voorleggen. De bijeenkomst vindt plaats in Hotel Mercure Utrecht/Nieuwegein van 15:00 uur tot 17:00 uur, met aansluitend een borrel. Deelname is gratis voor BW7-leden. Niet-leden betalen 95 euro. Klik hier voor aanmelden.
Publicatiedatum: