Verbreding assortiment en samenwerking
Momenteel bestaat circa 70% van de ijssalons uit gespecialiseerde ijssalons, 30% uit ijssalons die een aanvullend assortiment aanbieden en een verwaarloosbaar deel uit ijssalons die uitsluitend ijs leveren aan de horeca. Steeds meer ijssalons kiezen ervoor om het assortiment met bijvoorbeeld pannenkoek, chocolade of koffie te verbreden om hiermee in de wintermaanden extra omzet te genereren. Ook de samenwerking met horecabedrijven/bedrijfskantines biedt de ijsmakers een extra afzetmarkt. De marktverdeling zal de komende jaren verschuiven naar 60%/40%.Duurzaam, biologisch en gezond
Een algemene trend is dat er meer aandacht is voor gezonde, biologische en duurzame producten. Dat is terug te zien bij de manier van ijsbereiding met het gebruik van natuurlijke grondstoffen, pure ingrediënten en FairTrade producten. Ondanks de crisis betalen consumenten graag voor kwaliteit, en goede en eerlijke producten. Een andere belangrijke trend waar goed op in wordt gespeeld is yoghurtijs. Yoghurtijs is al enkele jaren enorm populair in Amerika en Azië, inmiddels is de opkomst nu ook in volle gang in Nederland. In Nederland kennen we nu inmiddels het yoghurtconcept 'Frozz' en er kloppen verschillende andere yoghurtijsconcepten op de deur. Yoghurtijs bevat minder calorieën en vet en is daardoor een stuk gezonder.Bron: Pretwerk.nl