Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Behoefte aan grootschalige gezamenlijke campagne binnen de bio-branche"

Bionext verlegt focus naar buiten toe in 2013

Tholen - Gisteren (8 januari) blikte Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, al terug op 2012. Hij richt in dit artikel zijn blik vooruit en geeft een overzicht van zijn verwachtingen voor 2013. Eerder gaf de directeur van de ketenorganisatie al aan dat hij er alle vertrouwen in heeft dat de verkoopgroei van bio-producten ook in 2013 door zal zetten. "Door de crisis zit er druk op geld, maar de groei van biologisch en duurzaam toont dat de consument ook bewust kiest voor betere producten. Mensen willen waar voor hun geld. Doordat ze krap bij kas zitten worden er momenteel echt keuzes gemaakt. In dat kader zit de biologische voeding gewoon heel goed dankzij de wettelijk verankerde meerwaarden en hoge kwaliteit. Daarom zie ik de groei zeker door zetten."

Wetgeving

Bavo verwacht dat dit jaar op wetgevingsgebied diverse beslissingen genomen gaan worden die voor de biologische branche van groot belang zijn. "Er zitten wat besluiten aan te komen, onder meer in de regelgeving voor de glastuinbouw en de pluimveehouderij. Zo worden de bio-controleregels waarschijnlijk aangescherpt. Dat kan forse gevolgen hebben voor de biologische sector. De tendens in Brussel is dat de biologische wetgeving wordt aangescherpt, zowel op het gebied van controles, als op het gebied van de biologische regels voor landbouw en verwerking."

EKO-keurmerk

Voor 2013 zijn volgens Bavo ook de ontwikkelingen rondom het EKO-keurmerk van groot belang. "Het is goed dat door de oprichting van Stichting EKO-keurmerk hier een eigen organisatie omheen gevormd is." Er is veel overleg gevoerd tussen Bionext en de stichting om de uiteindelijke verantwoordelijkheden en taakverdeling af te stemmen. Bionext en het bedrijfsleven geven input op de normering, het ontwikkeltempo en de prioriteiten. De stichting geeft dit vorm in haar certificeringsprogramma. Ook moet de stichting meer bekendheid genereren voor het keurmerk.

Bavo omschrijft de nieuwe structuur als een 'ontwikkelinstrument' onder van een groeiende en ambitieuze sector die verder wil gaan dan de EU-wetgeving. "Het is ontzettend belangrijk dat alle ketenschakels verantwoordelijkheid nemen voor en betrokken zijn bij de continue innovatie en verduurzaming van bio, want stilstand is achteruitgang. We moeten onze innovatiedrang en verdere verduurzaming tastbaar maken en communiceren. Met draagvlak van alle telerssectoren en ketenschakelsschakels in de keten. Bionext gaat met de boerensectoren de ontwikkelprioriteiten en het ontwikkeltempo vaststellen komend half jaar. We willen het draagvlak vanaf het boerenerf opbouwen, maar dan moeten we ook aan de slag. We rekenen op massale aansluiting vanuit de boerenlicentiehouders bij Stichting EKO-keurmerk. Idealiter zou ieder biologisch bedrijf bij EKO aangesloten willen en moeten zijn, omdat EKO ondersteuning gaat geven aan de verdere ontwikkeling van biologisch en omdat afzetkanalen in Nederland en Duitsland die verdere ontwikkeling ook belangrijk vinden."

Campagnes

Bionext zal in 2013 diverse campagnes gaan voeren. Zo zal dit jaar de nieuwe campagne 'de Bio-10-daagse' van start gaan. "Vanuit het biologische bedrijfsleven krijgen wij de vraag op ons af om weer een grote gezamenlijke biologische campagne te organiseren. Daarom wil Bionext dit jaar een grootschalige gezamenlijke campagne van de grond tillen. Een soort Proef de Aandacht campagne, die gebouwd wordt rond campagnemomenten als Lekker naar de Boer in juni, de Bio-10daagse in het najaar en een Gezonde Startcampagne aan het begin van het jaar. Om de campagnes stevig te kunnen neerzetten hebben we een promotiecampagne ingediend in Brussel. We hopen hierover in april uitsluitsel te krijgen. Gekoppeld daaraan gaan we een participatiemodel maken voor biologische boeren en bedrijven, zodat we samen nog meer aandacht voor biologisch kunnen genereren."

Bavo is blij met waar Bionext nu staat. "We hebben inmiddels een gezond bedrijf neergezet en kunnen dit jaar onze ambitie opschroeven. We gaan het promotiewerk waar de Task Force vanuit overheidsfinanciering invulling aan heeft gegeven, vanuit het bedrijfsleven krachtig voortzetten in 2013. De focus verleggen we dus naar buiten toe. En wee gaan ons in 2013 nog meer inzetten voor de verdere verduurzamingsontwikkeling van de biologische sector."

Voor meer informatie: Bavo van den Idsert: van.den.idsert@bionext.nl, 030 2339970