Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sociale media inzetten op een multifunctioneel bedrijf

Anno 2012 zijn sociale media een veelgebruikte marketingtool, waarmee ook multifunctionele landbouwbedrijven hun klanten kunnen bereiken. Contact leggen met de burger is essentieel en daarbij kunnen sociale media goed helpen. Wageningen UR heeft met medewerking van Junior Waardewerken en Netwerken Multifunctioneel Ondernemerschap een brochure voor multifunctionele ondernemers gemaakt als leidraad, met praktische tips en ervaringen met sociale media.

Bijna iedereen heeft tegenwoordig internet, en sociale netwerken als Twitter, Facebook en LinkedIn worden door veel mensen regelmatig bezocht, op de computer of de smartphone.



De multifunctionele landbouwsector is voor een groot gedeelte gericht op de verkoop van producten en/of voor het aanbieden van maatschappelijke diensten. Sociale media kunnen helpen om je bedrijf zichtbaar te maken, om nieuwe klanten binnen te halen, of om samenwerkingsverbanden met collega-ondernemers of ketenpartijen te starten. Communiceren via sociale media gaat makkelijk, je kunt snel veel mensen bereiken en je publiek laten weten wat er speelt en het gesprek aangaan.
 
In de brochure vind je een stappenplan waarin stap voor stap benoemd wordt op welke manier je aan de slag kan met sociale media. De volgende stappen worden behandeld: Wat is mijn doel? Wie is mijn doelgroep? Welk sociaal medium kies ik? Hoe ga ik het uitvoeren? Heb ik mijn doel bereikt? Per onderwerp worden tips en tricks gegeven voor een effectieve aanpak. In een handig overzicht is per medium snel af te lezen wat je kunt met een medium, wat de doelgroep is van dat medium, hoeveel tijde het kost en de voor- en nadelen van de diverse media.

Ook komen ondernemers aan het woord over hun ervaringen. Zij vertellen over hun bedrijf, waarom zij voor een bepaald medium hebben gekozen, wat hun aanpak was, hoeveel tijd het kostte en wat het hen heeft opgeleverd. Op deze manier kunnen nieuwe gebruikers van sociale media leren van degenen die er al ervaring mee hebben opgedaan.

Bekijk voordat je gaat beginnen ook nog even de handige informatie (website, boek/rapport, online info) die achterin de brochure is opgenomen.

Voor meer informatie: Marcel Vijn, PPO van Wageningen UR

Bron: bioKennis
Publicatiedatum: