Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hoe betrek je consumenten bij de duurzaamheidskeuzen in de biologische sector?

Bio-ondernemers en kunstenaars bundelen hun krachten

Eén van de uitdagingen van de biologische sector is het voorop blijven lopen in de duurzaamheidsdiscussie. Steeds vaker verwachten consumenten dat het biologische product ook lokaal geproduceerd is. Kan de biologische sector al deze verwachtingen waarmaken? Drie verschillende ondernemers gaan samen met kunstenaars opzoek naar het antwoord op de vraag: Hoe lokaal is lokaal eigenlijk bij biologisch?

Huis in ’t Veld - De Melkbrouwerij is een kleinschalig biologisch melkveebedrijf met 45 koeien in Lettele. Een klein gedeelte van de melk wordt op het bedrijf tot karnemelk en boter verwerkt. Vier jaar geleden hebben Rick en Arjuna het bedrijf overgenomen en ze hebben vooral geïnvesteerd in kleinschaligheid, met de nadruk op aandacht voor omringende natuur, landschap, bodem en dierenwelzijn. Ze willen een bedrijfsvoering met een landschap zoals het vroeger was. Hun vraagstuk: Hoe kunnen we de consument bewust maken dat ze met hun keuze voor producten invloed hebben op het (lokale) landschap, dus dat wat je eet heeft invloed op het landschap?

Weerribben Zuivel is sinds 25 jaar een biologisch melkveebedrijf en verwerkingsbedrijf in de plaats Nederland. Naast hun eigen melk verwerken zij de melk van alle biologisch-dynamische boeren in Nederland (merk: Zuiver Zuivel). Weerribben Zuivel beheert 150 hectare grond in de Weerribben in samenwerking met terrein beherende organisaties. In ruil hiervoor mogen ze hun koeien weiden in dit gebied. Ze leveren vooral aan horeca en speciaalzaken. Hun vraagstuk: Hoe kan ik goede, eerlijke informatie over het lokale Weerribben-product bij de consument brengen? En hoe kom ik erachter wat de consument dan wil weten?

Kleinlangevelsloo - Supermarkt in het bos is een biologische boerderijwinkel en melkveebedrijf in Raalte. Ze verkopen in hun winkel rauwe melk en vlees van hun eigen koeien. Ook hebben ze een eigen kaasmakerij. In hun winkel proberen ze zoveel mogelijk lokale producten (ze hebben zo’n 30 lokale leveranciers) te verkopen. Ze vinden het jammer dat lokale leveranciers niet kunnen leven van lokale afzet alleen. Hun vraagstuk: Hoe krijgen we het voor elkaar dat meer klanten lokaal gaan kopen? Hoe zien klanten wat de meerwaarde is van een lokaal product? Voor welke aspecten zijn ze bereid te betalen?

Bionext koppelt deze vragen aan een kunstenaar omdat kunstenaars een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het ontwikkelen van nieuwe concepten en oplossingen. Door middel van co-creatie tussen kunstenaar en ondernemer ontstaan nieuwe ideeën en concepten. De verwachting is dat deze ideeën niet zozeer een antwoord geven op concrete vragen, maar veel meer visionair zijn en prikkelen tot radicale innovaties. Het project duurt ruim een jaar. Tijdens de Dutch Designweek 2018 vindt een matchmakingsevent plaats waarbij de kunstenaars aan de ondernemers worden gekoppeld. Vervolgens gaan de kunstenaars en de ondernemers samen aan de slag met het vraagstuk. De eerste tussenresultaten worden verwacht tijdens de Bio-beurs op 23 & 24 januari 2019.

Projectpartners
Het project Hoe lokaal is lokaal eigenlijk bij biologisch is een project van Bionext en wordt uitgevoerd in samenwerking met Agri meets Design en Kunstenlab Overijssel. Het project wordt gefinancierd door de provincie Overijssel.

Publicatiedatum: