Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gusto geeft de biologische en Fairtrademarkt energie

Natuurlijke, biologisch en Fairtrade is de mantra achter Gusto Organic Drinks.

Gusto Organic Drinks ontstond tijdens een feestje in 1987 toen Craig Sams dankjes mixte voor zijn alcoholvrije gasten. Hij mengde energy drank met smaken als guarana, colanoot en ginseng die toen nog niet zo bekend waren. Ze waren meteen een hit. Zijn kinderen brachten ze op de markt en richtten Gusto Organic Drinks op. In de late jaren '80 en de jaren '90 waren ze in Londen razend populair.

Nu is Gusto Organic een snel groeiend merk. William Fugard van Gusto: "We zien tegenwoordig een vraag naar dranken met een complexe smaak die het welzijn bevorderen." Het bedrijf brengt naast biologische energy drank ook biologische frisdranken op de markt met unieke smaken als Lemon Energy, Sicilian Blood Orange en Real Cola. Het creëren van smaken is de grootste uitdaging voor het bedrijf.

"We maken dranken die volwassenen aanspreken; ze zijn complex en gemaakt met de beste ingrediënten. B.v. het overmatig gebruik van suiker in cola baarde ons zorgen en daarom hebben we onze eigen biologische cola gemaakt, Gusto Real Cola."

"Biologisch zit in ons DNA. We gebruiken nooit onnatuurlijke smaken of ingrediënten als fosforzuur in onze dranken. Daarmee hebben we het vertrouwen van de consument gewonnen. Die weet wat hij drinkt. Consumenten weten tegenwoordig wat er speelt en ze lezen labels. Mensen willen niet alleen biologisch voor hun eigen welzijn, maar ook vanwege de wereld."

Daarnaast zet Gusto zichzelf neer als Fairtrade bedrijf. Volgens Fugard zou Fairtrade niet een bijzonderheid, maar de norm moeten zijn. "Wij zoeten onze producten met agave van een coöperatie in Mexico. Deze coöperatie betaalt z'n telers twee en half keer het lokale gemiddelde loon en houdt zich bezig met de rechten van de indiaanse bevolking. We zouden allemaal door de Fairtrade lens moeten kijken."

Fugard is niet zo positief over de regeringsmaatregel die belasting legde op het gebruik van suiker in dranken. "Het duwt de sector naar het gebruik van kunstmatige zoetstoffen. Ik zou een minimum prijs-model beter hebben gevonden, waardoor ook de goedkope, gesuikerde drankjes uit de schappen zouden zijn verdwenen." Gusto rekende meteen al met het probleem af.

Met verkoop in 10 landen en 200 Britse winkels wereldwijd heeft het bedrijf moeten uitbreiden. En er staat nog veel meer op het programma. "We zijn bezig met het ontwikkelen van natuurlijke sportdranken en we zijn aan het onderzoeken of we onze eigen ingrediënten kunnen telen."

Publicatiedatum: